LOGIN
Banketbakkerij Lentz, Rijswijk
Truffelspecialist opent eigen chocoladewinkel. Naast truffels nu ook huisgemaakte bonbons
“Sommige versspecialisten verkopen werkelijk de duvel en zijn ouwe moer”, verbaast banketbakker André Denecke zich. “Ik vind: je moet je als ambachtelijk ondernemer specialiseren en daarvoor iets kiezen dat dicht bij je eigen assortiment ligt.” Zelf staat hij al meer dan twintig jaar in Rijswijk en omgeving bekend als De Truffelspecialist. Aankomende zomer opent hij schuin tegenover zijn banketbakkerij een chocoladewinkel.

André Denecke is eigenaar van Banketbakkerij Lentz in Rijswijk: een ambachtelijk bedrijf dat al meer dan honderdtien jaar in Rijswijk en omgeving actief is. Zelf is hij al 32 jaar eigenaar van het bedrijf: daarvoor werkte hij als banketbakker voor de heer Lentz en diens opvolger. "Ik was als kind al voortdurend aan het rommelen in de keuken. Dat ik banketbakker zou worden, stond eigenlijk wel vast. Ik vind het nog altijd een heerlijk beroep om uit te oefenen. Natuurlijk hebben ook wij onze tegenslagen gehad. Maar over het algemeen mogen we niet mopperen.”

Truffels met absint of kaviaar

De Rijswijkse banketbakker vertelt smakelijk over de ondernemersjaren die achter hem liggen, in een onvervalst Haags accent. “Ruim twintig jaar geleden zijn we met truffels begonnen, op verzoek vanuit de horeca. Het eerste restaurant dat ons erom vroeg, heeft er tegenwoordig een vijfsterrenhotel bij. Ik maak vaak truffels voor speciale gelegenheden. Rondom de eeuwwisseling introduceerde ik er bijvoorbeeld een met champagne en voor Crazy Piano’s maakte ik er een met aardbeienvulling.” De toevoeging van truffels aan het assortiment heeft Denecke geen windeieren gelegd. Hij verkoopt circa honderd kilo truffels per week; rondom kerst is dat zelfs vijfhonderd kilo. “We bieden standaard twintig smaken in de winkel aan, maar hebben veel meer recepten. De slagroomtruffel staat met stip op één, maar ook de truffel met karamel en zeezout scoort goed tegenwoordig. Wat we presenteren, is afhankelijk van het seizoen en van bijvoorbeeld bijzondere feestdagen.” Soms ontwikkelt hij heel opvallende smaken, zoals truffels met absint, balsamico, Nutella of kaviaar. “Klanten vinden het leuk om die te proeven en schrijven erover op social media. Ook al kiezen ze uiteindelijk zelf voor de meer traditionele smaken: je trekt zo wel klanten naar je winkel. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Bonbons en chocolade

Mede door het succes van de truffels is Banketbakkerij Lentz qua productieruimte aan de Willemstraat behoorlijk uit zijn jasje gegroeid. “Ik werk op twee verdiepingen, maar kan geen kant meer op”, toont Denecke. Omdat hij inmiddels ook zelf met chocolade aan de slag is gegaan, heeft hij er een pand aan de overkant van de weg bijgenomen. “Het heeft geen fantastische zichtlocatie, maar ik heb dringend werkruimte nodig. Bovendien beschikt het bijvoorbeeld wel over mooie toiletgroepen. Wellicht herstellen we op termijn de ‘Salon de Thé’, die altijd bij Banketbakkerij Lentz heeft gehoord en waar je een kopje koffie kunt drinken. Er komt in ieder geval een glazen wand voor de werkruimte, zodat mensen me aan het werk kunnen zien. Ook ga ik er workshops en high tea’s verzorgen.” De nieuwe vestiging draait uitsluitend om chocolade. Denecke gaat er bewust geen truffels verkopen. “Ik wil niet twee dezelfde winkels in dezelfde straat. Dit nieuwe pand staat echt in het teken van chocolade en bonbons.” 

Opfriscursus

Denecke heeft vorig jaar voor de eigen productie van chocolade gekozen. “Ik vind dat wat je kunt inkopen achterblijft bij de vraag van onze klanten. We zien veel dezelfde smaken en vullingen. Ik dacht: dat kan ik zelf beter – en wellicht zelfs goedkoper. We werken met chocolade van Callebaut en maken zo een assortiment dat net even wat luxer en exclusiever is.” Momenteel richt hij zich vooral op bonbons, maar steeds vaker maakt hij ook al wat chocolade decoraties voor in de banketbakkerij. De truffelkoning heeft niet alleen zelf een opfriscursus over chocolade gevolgd. Hij stuurde ook een aantal medewerkers, waaronder twee winkeldames, naar een Chocolade Compleet training bij Callebaut. “Ik vind het heel belangrijk dat zij straks niet met hun mond vol tanden staan. We dragen heel nadrukkelijk uit richting onze klanten dat we onze chocolade zelf maken. Dan moet je er ook alles over kunnen vertellen.”

Zes jaar geleden onderging Denecke een hartoperatie. Eígenlijk was het plan om zo langzamerhand iets rustiger aan te gaan doen. “Soms denk ik ook wel: waar ben ik nu weer aan begonnen? Dan zie ik al die bestelde vormen voor paaseitjes binnenkomen en weet: ik moet die loeders ook nog aan elkaar zien te krijgen. Maar ik voel me fit. En als onze klanten terugkomen en vertellen hoe lekker iets was, weet ik weer: dáár doe ik het voor.”

Geven en nemen

Op de afgelopen editie van Bakkersvak heeft de ondernemer zijn derde chocolademachine aangeschaft: wederom bij Beko Techniek. “Ik vind Beko een fijne club. Het is handig dat ze zo allround zijn: ik bestel er bijvoorbeeld ook al mijn verpakkingen. Ze houden mijn voorraden bij, alles komt in één keer binnen en staat op één factuur. Ideaal.” Hij heeft goed contact met zijn accountmanager. “Ik bel hem rustig op zondagavond op als ik echt iets moet weten of nodig heb. Weet je wat het is? Als jij aardig bent voor anderen, zijn zij ook aardig voor jou. Het leven bestaat uit geven en nemen en je moet elkaar wat gunnen. Als ik iets te mopperen heb, doe ik dat beslist. Maar dan laat ik het ook weten als ik heel tevreden ben. Over en weer waarderen we elkaar en tonen respect. Ik voel me bij Beko helemaal op mijn plaats.”
© Chocolade Compleet 2018

Alle rechten voorbehouden

Disclaimer